عامل اصلی
بنامش در پناهش
پس فهمیدیم که وجود آفتاب تنها دلیل ایجاد روز ها و شبها نیست و دو تا عامل ظاهری دیگر هم در تحقق این امر لازم و ضروری برای ما ادمهای
روی زمین نقش مهمی دارند. (یکی نحوه قرارگیری محور زمین نسبت به خورشید که دربارش توضیح دادم و دیگری هم سرعت گردش وضعی زمین)
اما همه اینها ظاهر امره.
و هو الذی خلق اللیل و النهار..(انبیاء ایه 33)
و اوست انکسی که شب و روز را افرید.
و این باطن امره.اگر اراده خداوند بزرگ و مهربان بر خلقت شب و روز تعلق نمیگرفت انگاه شب و روزی در کار نبود .وقتی خدا خواست شد و اسباب هم بوجود امد و هر سببی
وظیفه ای متحمل شد و در جهت خواست و اراده خدا انجام وظیفه کرد نه بیشتر و نه کمتر بلکه سنجیده و در بهترین حالت ممکن.
و حتی نکته ای بالاتر از این اگر اراده خدا نبود حتی اگر اسباب هم بودند و در حد نهایی وظیفه شان را انجام میدادند باز هم هیچ شب و روزی شکل نمیگرفت.(بگذارید برای درک بهتر این مطلب
مثالی بیاورم.این مثال با مناسبت عید قربان هم که در پیش داریم بی نسبت نیست.وقتی حضرت ابراهیم خلیل الله چاقوی تیز بر گلوی فرزندش اسماعیل نهاد چاقو نبرید.چرا؟ایا چاقو تیز نبود یا ابراهیم انرا بر گلوی اسماعیل نمیسایید؟
هیچکدام.همه اسباب حاضر بودند ولی مسبب الاسباب اراده بریدن نکرده بود و چاقو اذن از خدایش نداشت.)
چقدر زیبا همه نیازمندیهای ما بوسیله افرینش پدیده های مختلف براورده شده اند قبل از اینکه ما بخواهیم یا حتی قبل از اینکه ما بدانیم این احساس نیاز در ما هست.
خدای خوب ما خودش فرموده :
"سخرلکم الشمس و القمر دائبین و سخر لکم اللیل و النهار"(ابراهیم ایه33)
خداوند خورشید و ماه را که در حرکت هستند به خدمت شما گماشت و شب و روز را به تسخیر شما در اورد.
شب و روزی که هر کدام با حکمتی خاص و با در کنار هم قرارگرفتن عللی خاص و برای اهدافی خاص که قطعا در جهت خدمت رسانی برای بندگان نورچشمی خداوند حکیم بوده اند بوجود امدند.که اگر
فرصت اجازه دهد از فوائد انها برای شمایی که در جستجوی دیدن نادیدنیها هستید سخن خواهیم گفت شاید برای همه ما اغاز تدبری باشد در پدیده هایی که حتی ذره ای از انها بیخود و بی تدبیر خلق نشده اند.
آیا سزا نیست برای آفریننده ای چنین حکیم به سجده بیفتیم واو را سپاس گوییم؟